Med debatten om at Huawei vil gjøre 5G-netteverk utrygge, kan det være på sin plass å se litt nærmere på hvilket ansvar tingens internett kan medføre for produsentene av tingene. Les mer om risikoen særlig knyttet til produktansvar for programvarekontrollerte ting under denne lenken.
Aktuelt
Hva vi kan lære av de første GDPR-sakene?
2018 var året da håndhevingen av personvernforordningen (GDPR) begynte. Først i EU, noe senere i EØS-området. Mange har lurt på hvor streng håndhevingen fra de forskjellige europeiske datatilsynene kom til å bli. Her har vi noen tidlige indikasjoner, uten at vi skal slutte for mye av dem.
Lansering av håndbok om personvern i praksis
Sammen med 4human og IKT-Norge har vi skrevet en håndbok om personvern i praksis. Håndboken lanseres den 19. september. Dette markeres ned et frokostseminar hos Bull & Co - med fokus nettopp på personvern i praksis. Meld deg på her: https://www.4human.no/pamelding-frokostseminar-sept-2018
GDPR-expert.com er oppdatert
GDPR-expert.com er nyttig "lovspeil" mellom GDPR, personverndirektivet fra 1995 og den norske personopplysningsloven. Bull & Co har laget den norske delen som nå er oppdatert med den nye personopplysningsloven som gjennomfører GDPR i Norge. Se: https://www.gdpr-expert.com.
Tips til etablering av personvernprosjekt
Teknologiteamet i Bull & Co advokatfirma har de siste to årene gjennomført en rekke «GDPR-gjennomganger» for selskaper av alle størrelser og i ulike bransjer. Vi har sett at det er noen suksesskriterier som går igjen i de mest vellykkede prosjektene. Her deler vi noen av våre tips for at ditt prosjekt skal lykkes.
Selv om GDPR begynte å gjelde i EUs medlemsland allerede 25. mai 2018, er lovgivningsprosessen litt mer komplisert for Norge ettersom vi er et EFTA-land og ikke medlem av EU.
Nå om dagen raser det inn med forespørsler på epost og SMS om samtykke til videre markedsføring. Grunnen er at det nå er forbudt å drive elektronisk markedsføring uten at det foreligger et lovlig kommunikasjongrunnlag, som samtykke. Vi mener at avsender i mange tilfeller kunne spart seg å be om samtykke fordi det allerede er et kundeforhold mellom...
Forbrukertilsynet mener at innhenting av samtykke for å kunne drive markedsføring i seg selv er en markedsføringshenvendelse som krever forhåndssamtykke. Er det dermed forbudt å hente inn samtykker ved å bruk av epost eller SMS? Vi mener personvernhensyn tilsier en oppmyking av praksis. Les hvorfor.
EU-domstolen bestemte 5. juni 2018 at en administrator av Facebooks fansider skal anses som en såkalt behandlingsansvarlig, sammen med Facebook. Det vil bety at den som oppretter en Facebook-side for markedsføring av sine produkter, vil være ansvarlig for å etterleve Personopplysningsloven (inkl GDPR) i sin behandling av personopplysninger via...